מערכת השסתומים היא אחת המערכות החשובות ביותר במנוע

מערכת השסתומים היא אחת המערכות החשובות ביותר במנוע: השסתומים מתזמנים את היניקה והפליטה של תערובת הדלק והאוויר   שסתום היניקה נפתח בתחילת היניקה ונסגר בסיומה מיד אחריו שסתום הפליטה נפתח לפליטה ונסגר בסיום הפליטה ולכן התזמון הוא מרכיב חשוב מאוד בפעולת המערכת ובו תלויה כל פעולת המנוע התקינה.

מבנה השסתום ופעולתו

השסתום הינו משטח מתכת עגול , שסוגר ופותח את פתחי היניקה והפליטה. אל השסתום מחובר מוט קפיצי ששולט בתנועתו של השסתום ומעל השסתומים קיים גל זיזים המתזמן את פתיחתם וסגירתם. את גל הזיזים מניע גל הארכובה.

בעת תנועת גל הזיזים  הזיזים הבולטים על פני הגל ממוקמים כך שהם מגיעים בטיימניג מושלם  אל כל שסתום: הזיזים דוחפים את השסתומים כלפי מטה וכך הם נפתחים. כאשר עוברים הזיזים משם מחזיר הקפיץ את השסתום למקומו ובכך סוגר השסתום את הפתח.

המנוע המודרני

מערכת השסתומים ברכבים ישנים הייתה פשוטה יותר, ובכך בעצם אפשרה הספק מנוע נמוך יחסית ובזבוז יחסי של דלק. 

מערכות השסתומים ברכבים חדישים יותר מצויידת גם ביחידת בקרה חשמלית ועזרים נוספים המאפשרים פעולת שסתומים יעילה יותר ומותאמת שינויים, כגון שינויים ברמות העומס שבהן פועל המנוע.

כאשר ישנה הצטברות פיח בשסתומים פעולת השסתומים משתבשת הקפיצים נשחקים הפיח המצטבר יכול לגרום לעיוות של שסתומי הפליטה והיניקה ובכך לגרום לנזק בלתי הפיך

ניקוי תקופתי של השסתומים ימנע נזק מצטבר במערכת השסתומים

זכרו טיפול מונע עולה זול יותר מאשר טיפול בתקלה קיימת 

שמרו על הרכב והרכב ישמור לכם על הכיס  

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
דילוג לתוכן