טורבו לרכב איך זה עובד וממה הוא בנוי

טורבו לרכב איך זה עובד וממה הוא בנוי ?


טורבו הינו מערכת הדוחסת אוויר בלחץ גבוה למנוע בעירה פנימית, על מנת להפיק הספק גבוה יותר מהמנוע, מבלי להגדיל את נפח המנוע.

מהו מגדש טורבו?

הטורבו משתמש בגזי הפליטה החמים הנפלטים מן הרכב בעת נסיעה לשם דחיסת אוויר טרי אל המנוע, ובכך משפרים, את הכוח ואת הגמישות של המנוע. המשמעות של הוספת טורבו לרכב היא  הגדלת הספק המנוע.
הטורבו  בנוי משתי טורבינות  המחוברות ביניהן הטורבינה  ה"חמה" מתחברת אל צינור הפליטה של הרכב, ויונקת את הגזים החמים הנפלטים במהירות. הגזים החמים מסובבים את הטורבינה ה"חמה", שמסובבת את הטוריבנה  ה"קרה". כשהטורבינה  הקרה מסתובבת, היא יונקת אוויר טרי מבחוץ ודוחסת אותו אל תוך המנוע. כך מתאפשר ניצול אנרגיה מרבי בפחות מאמץ של המנוע, וכן חיסכון ושימוש חוזר באנרגיית הדלק.

הטורבינה המונעת מקבלת את כוחה מגזי הפליטה של המנוע. הגזים הניפלטים דרך סעפת הפליטה מסובבים את הטורבינה הכוח עובר דרך הציר המחבר את שתי הטורבינות לטורבינה המונעת שתפקידה לדחוס אויר למנוע ובכך להגדיל את כמות האויר שהמנוע יונק.

הטורבינות מגיעות למהירויות גבוהות מאוד של כ 160000 סיבובים לדקה 


על מנת לייצר לחץ אוויר גבוה הטורבו משתמש בגזים השרופים הנפלטים מהמנוע דרך מערכת הפליטה בכדי לסובב טורבינה המחוברת בציר למדחס. כתוצאה מסיבוב הטורבינה מסתובב גם המדחס ודוחס את האוויר הנכנס אל הצילינדרים.
 
פעולת הטורבו נעשית כך: גזים עוברים דרך צינור שהולך ונעשה צר יותר על מנת להגביר את הלחץ. בין הטורבינה למשאבה נמצא בית המיסבים, שבתוכו ממוקם גל הטורבו אשר מקשר בין הטורבינה למשאבה ומסתובב באמצעות מיסבי החלקה. 

 כאשר יש הצטברות של פיח בטורבו הטורבו נשחק בקצב מהיר יותר.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
דילוג לתוכן